Beeldatelier (centrum)

Docent: Katy Malschaert / Martje Vandemeulebroucke/ Lore Steveninck
Locatie: Centrum
Oude Pastorij Kerkstraat 39
9250 Waasmunster
2 lestijden per week/
Woensdag Katy Malschaert en Willem Vermeersch 13h20 tot 15h00 en 15h20 tot 17h00
Zondag Katy Malschaert 10h00 tot 12h00
Zaterdag Lore Steveninck 10h00 tot 12h00

Katy Malschaert

LLLP, dat is lang geleden! Vier meisjes slaagden erin zowat een schooljaar lang ‘hun’ atelier te organiseren onder de tafels van de klas. Het was een heus gegibber, maar vooral: er werd hard gewerkt! En in die mooie maand van Mei, legden ze hun ei. Ze organiseerden een ‘Open Atelier’ met alles erop en eraan. Iedereen, alle kinderen, op enkele na, waren aanwezig! De pers, de krant, die hadden ze niet nodig, hun enthousiasme was levende reclame. We kunnen er nog wat van leren, hoeha.

Dit voorval leerde me begrijpen dat kinderen ons volste vertrouwen nodig hebben om zich te kunnen ontplooien. Ze hebben de ruimte nodig, zowel fysisch als inhoudelijk om dat wat ze te vertellen hebben in beeld te kunnen omzetten (= beeldtaal). In deze ruimte beschouw ik de leerlingen als jonge kunstenaars, die ik graag wil begeleiden vanuit een zo breed en open mogelijke geest, vanuit mijn eigen ervaringen, met al mijn kennis en niet kunnen om hen via bevraging op weg te helpen in hun onderzoek, om hen te prikkelen, te inspireren, hun eigen grenzen te leren kennen én deze te verleggen.

De belevenis en de ervaring van het kind staat voorop; dit kan een gebeurtenis zijn, al dan niet uit het verleden, dit kan ook een ontmoeting met materie zijn. In ons atelier vind je dan ook een divers aanbod aan materiaal: een naaitafel, de timmerhoek, de vreemde materialen bak, een mini bibliotheek, alsook de kast met de klassiekers (verf, inkt, wasco, pastel, ……).

In hun zoektocht gebruiken ze hun archiefboekje, een beeldend dagboek, een verzameling van wat hen dagdagelijks bezighoudt, wat hen boeit, wat hen raakt, wat hen verdriet doet, wat hen vrolijk maakt, …. Wanneer ze doorschuiven uit een vorig atelier, bekijken we de werkjes die ze maakten in het verleden. We leren kijken naar het werk van andere kinderen (vandaar ook de presentatie reeds in het atelier), bespreken het werk van andere kunstenaars (vandaar de mini bib.).

Het atelier is die plaats bij uitstek waar kinderen, via deze begeleiding, de tijd en ruimte krijgen om elk op hun eigen tempo hun eigen project te kunnen realiseren, dit met vallen en opstaan, met lukken en mislukken om zo met een andere blik naar de wereld te kunnen kijken.

Bieke Depuydt

Kinderen maken de Kunst!

De kinderen komen met hun fantasie, dromen, verbeeldingen en visies naar het atelier. Wij gaan samen op ontdekkingsreis en nemen niet de gemakkelijkste weg. De keuzes gaan over hobbelige paden en naar onbetreden oorden. We zoeken uitdagingen en vinden de meest interessante routes. Een goede voorbereiding is essentieel maar we laten ons ook graag verrassen. Een open blik houden, een pauze inlassen en reflecteren doen we op geregelde tijdstippen. Een teken van leven geven we ook aan het thuisfront en vertellen graag onze ervaringen en belevenissen. We gaan een jaar rondzwerven en ideeën opdoen in groep. We komen terug met een andere blik op de wereld rondom ons. De avonturen en moeilijke keuzes, elkaar helpen en leren van elkaar zullen ons enkel sterken. Op deze lange tocht gaan we vooral exploreren en we ontdekken vooral ‘onszelf ’ hierbij.

Starten doen we met genoeg bagage maar gaandeweg verliezen we ballast en gebruiken we onze directe ervaring. We brengen elk ons eigen traject op gang en zullen bergen verzetten door onze handen uit de mouwen te steken. Staan we voor een grote berg dan moeten we elkaar zekeren en dat doen we met respect en vertrouwen. Tijdens onze tocht vullen we onze rugzak met kennis en stimuleren we onze eindeloze creativiteit.

Grenzen verleggen, feesten vieren, teleurstellingen verwerken, nieuwe vrienden maken, het hoort er allemaal bij. Een blauwtje oplopen, een rode kleur uitslaan, het groen achter de oren zal verdwijnen en we zullen baden in het goud. Onze horizonten verkennen, experimenteren en toekomstperspectief creeëren zijn onze prioriteit. Vechten tegen molens en ploeteren in gesmolten Camembert, je kunt het zo gek niet bedenken...

Een leerkracht zijn betekent letterlijk ‘de kracht geven om te leren’. Ik zal hen steunen, begeleiden, trainen, stimuleren in het groot en zelfstandig worden. Ook ik zal hierbij ‘als leerkracht’ leren van de kinderen zelf.

< ontdekkingsreis >
reis op zoek naar nog niet bekende gebieden, sinds de 15de eeuw (begin Renaissance) gegroeid uit verre handelsreizen en expansiegedrag
1) Expeditie 2) Tocht naar onbekende gebieden