
Wat is er te doen
Februari - evaluaties
Februari - evaluaties
Beste bezoeker,
Februari is onze jaarlijkse periode waar we met de leerling terugkijken ( evalueren). lees gerust hoe wij dit aanpakken.
Evalueren: Is een moment waarop de leerling kijkt naar zichzelf, het proces en het werk. Het werk is de veruitwendiging van de leerling. De leerling geeft in zijn of haar zelfevaluatie weer hoe hij, zij kijkt en denkt over zichzelf. leerling: Persoon met een eigen schat aan ervaringen (archief) en een eigen manier om dit op te zoeken, te hanteren en bruikbaar te maken om dit om te zetten in een werk(ding). Hij of zij is iemand die uit zijn menselijke beperkingen een vrijheid moet halen dat hem onderscheid van anderen. Het is dat onderscheid dat hem in staat stelt vrij werk te maken los van trends, de druk van ouders, familie, docenten en galerijen.Hij werkt met zijn eigen afmetingen, is zijn eigen baas en legt en neemt zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf en de kunst. Dit geld zowel voor de kinderen, jongeren en volwassenen, maar de graad van zelfstandigheid zal uiteraard bepaald worden door de rijpheid.
De leerlingen nemen de verantwoordelijkheid naar zichzelf en de gehele maatschappij om aan dit kunstenaarschap deel te nemen, weliswaar niet beroepsmatig, maar daarom niet op een minder intense en eerlijk manier. Velen van hun hebben ondanks hun jonge of oudere leeftijd een particulier leven opgebouwd die hun misschien wel verantwoordelijkheid heeft leren nemen, maar ook de vrijheid is een belangrijke parameter.
De leerlingen leren in de academie deze vrijheid terug te vinden door de contacten met anderen en de wereld van de kunst. Deze vrijheid slaat zowel op het gebruik van materiaal en de toepassing ervan als op het contact met de theorie en allerlei randevenementen. Zelfstandigheid , motivatie en kennis is in deze context vrijheid en zorgt voor een grote vorm van autonomie. Ik wil hier wel nog eens benadrukken dat de Academie er niet alleen is om kunstenaars op te leiden, maar ze is er ook omdat bij veel studenten het verlangen bestaat om zonder professionele doelgerichtheid hun ding te doen (maken) en dit te plaatsen binnen het landschap van de kunst. De plaats die het krijgt is de plaats dat het verdiend.