tekenkunst

Docent: Michele Matyn/Katy Malschaert en Céline Hudreaux
Locatie:Centrum
Kerkstraat 51 9250 Waasmunster
5 jaar aan 8 uur per week

Donderdag en woensdag van 09h00 tot 12h30
Zaterdag van 09h00 - 12h30

Michele Matyn / Katy Malschaert en Céline Hudreaux

In het tekenatelier bieden we de studenten de mentale en fysieke ruimte aan om tekenen te activeren, te stimuleren en te realiseren en dit vanuit een variabliteit van zienswijzen van wat tekenen ook zou kunnen betekenen. Vertrekkende vanuit de leefwereld, het persoonlijk verhaal, beeld, verleden en heden dat elkeen meebrengt, en met aandacht voor het artistiek parcours en verlangen.

Het zoeken en ontdekken van een eigen handschrift, een eigen schriftuur, verbonden met de constructie van het artistiek project van de student. Deze particuliere wereld vertaalt zich in zwart-wit, kleur, met een verscheidenheid van materialen en media:oa. houtskool, grafiet, pastel, gouache, aquarel, potlood, acryl, ecoline, balpen…,en op verschillende dragers, papier,foto, hout, paneel, textiel, muur enz.

Er is ook ruimte voor model, het menselijk lichaam en performance. We stellen tentoon, leren werken presenteren en installeren in context. Tekenen, een spoor van menselijke activiteit.

Katy Malschaert

Samen met jou, waardevolle student, gaan we op pad. We weten waar we starten, maar we hebben er nog geen idee van hoe ons pad er zal uitzien: kronkelend, met vele zijpaden -twijfelend  welke  weg we zullen inslaan -,  als een autostrade – recht op z’n  bestemming af-,  afgeleid door een dwaallicht, aan te praat geraakt met een medereiziger, …. verrassend en boeiend dus.

Je bent de student die met of zonder verhaal aan dit pad begint, met of zonder ervaring in deze of een andere discipline. Via het aanleren en toepassen van verschillende technieken (als middel, niet als doel op zich), via het bekijken en bespreken van wat grootmeesters ons voordeden, hoe hedendaagse kunstenaars hun werk en ideeën met ons delen, hoe medstudenten zaken aanpakken, via trial and error en persoonlijk onderzoek richten we ons tot eenzelfde doel, namelijk zichzelf te ontplooien, een eigen oevre op te bouwen, maar bovenal te leren genieten van wat we doen.

Hierbij ben ik graag je medereiziger, je stuurman, coach, toeschouwer, luisteraar, maar vooral je aanwakkerende stimulans.Met de woorden van Rodin: laat ons ontroerd zijn, liefhebben, hopen, sidderen.