digitale beeldvorming

Docent: Wim Wauman
Locatie: Kerkstraat 51, 9250 Waasmunster
6 jaar aan 4 uur
Vrijdag 18h30 tot 22h00

Wim Wauman

In het atelier ‘Digitale Beeldende Vorming’ worden de leerlingen aangespoord om te experimenteren met digitale video- en fotocamera’s, Apple computers en professionele software zoals Adobe Photoshop.

Op basis van hun eigen karakter en behoeften bepalen de jongeren zelf welke media zij aanwenden en wanneer zij overschakelen naar de digitale tools die beschikbaar zijn. Het is mijn bedoeling om de leerlingen hierbij individueel te begeleiden gedurende een aantal jaren.

Aan de hand van aanschouwelijke voorbeelden uit de actuele en heterogene kunstwereld wordt hun verhouding tot de eigen omgeving in vraag gesteld en hun blik op de wereld uitgedaagd. Ze krijgen geleidelijk meer verantwoordelijkheid om de beperkingen in hun zienswijze en werkwijze op te heffen en om hun persoonlijke beeldtaal verder te ontwikkelen.

Als kunstenaar en leerkracht liggen mijn roots in de fotografie. Het beeld (getekend, driedimensioneel of bewegend) én de communicatie met de toeschouwer is dan ook een belangrijk aspect van het gesprek dat met de leerlingen plaatsgrijpt over hun creaties.

Daarnaast is het atelier een vrijplaats waar de leerlingen elkaar ontmoeten, beter leren kennen en waar vriendschappen (en soms kortstondige relaties) ontstaan. Het zou mooi zijn om de leerlingen te zien openbloeien tot jonge volwassenen met een hart voor kunst en de mogelijkheid om zichzelf te uiten zoals ze zijn.

 

Kinderen hebben hun eigen schat aan ervaringen, hun eigen manier om dit op te zoeken en om te zetten in hun eigen beeldende taal. Binnen onze Academie is een leerling een persoon die deze vrijheid kan gebruiken om zichzelf op de kaart te zetten. Hij werkt met zijn eigen ideëen, is zijn eigen baas, kiest zijn eigen traject en spendeert daar de tijd aan die hij zelf wil. 

Om dit mogelijk maken kunnen de kinderen kiezen uit 2 verschillende trajecten:

  • 2 uur per week of 1 keer per week is er voor de kinderen die naast het kennismaken van de diverse artistieke mogelijkheden ook nog ander hobbys willen beoefenen. De kinderen krijgen hier de kans om tijdens korte periodes verschillende technieken en beeldende mogelijkheden te onderzoeken.
  • 4 uur per week of 2 keer per week is er voor de kinderen die kiezen om dieper in te gaan op hun eigen artistiek parcours. Tijdens dit parcours kunnen ze nog meer hun artistieke ik ontdekken en zichzelf meer tijd geven om langere en grotere projecten uit te bouwen.