Beeldatelier (centrum)

Docenten: Martje Vandemeulebroucke/ Valérie Vehent / Katy Malschaert / Catharina Dhaen
Locatie: Centrum
Oude pastorij Kerkstraat 39
9250 Waasmunster
2 lestijden per week
Woensdag van 13h20 tot 15h00 ( Volzet) en 15h20 tot 17h00 Lore Steveninck en Katy Malschaert
Zaterdag van 10h00 tot 12h00 ( Volzet) Lore Steveninck
Zondag van 10h00 tot 12h00 Catharina Dhaen

 

Elk kind is uniek en heeft unieke vaardigheden, interesses en talenten.

De kinderen in mijn atelier zijn nog zeer jong (eerste –derde leerjaar) het is belangrijk om in het atelier een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect te creeëren. Dit is de basis om met mekaar om te gaan en creatief, artistiek bezig te zijn.

We leren elkaar kennen en ontwikkelen in het atelier een eigen systeem: welke tafels worden gebruikt om te schilderen, knutselen.., waar ruimen we wat op, hoe kan je op een georganiseerde manier iets uitvoeren…enz..Dit systeem wordt aangepast aan de behoefden en interesses van de studenten.

Wederzijds respect is heel belangrijk: respect voor elkaar en voor wat gemaakt wordt. Er wordt geen “lelijke taal” gebruikt (scheldwoorden, niemand uitgelachen, om welke rede dan ook) en geen afbrekende kritiek: dit is lelijk, ..enz. gegeven.

Wat we wel bespreken: waarom vind je een werk mooier/boeiender/interessanter dan een ander. Zo leren de kinderen bepaalde criteria kennen en gebruiken (kleur, compositie, inhoud, degradé, wazig, toonwaarde…). Dit kan een klasgesprek zijn of met enkel één of meerdere studenten.

De meeste kinderen hebben geen grote voorkennis. Daarom leren ze heel veel basistechnieken (linosnede, tekenen, schilderen, boetseren, tekenen op ipad, knutselen, handnaaitechnieken, papier maché, zagen….).

De kinderen die al een bepaalde kennis hebben mogen technieken/bepaalde vaardigheden/kennis demonsteren/uitleggen. Dit kan klassikaal of individueel gebeuren.

Er worden werken gemaakt door één student, maar ook veel samengewerkt (per twee of meer kinderen). Dit kiezen ze zelf. Ze leren niet enkel van de leerkracht maar ook van mekaar.

De basistechnieken worden niet enkel klassiek aangeleerd, maar ook andere manieren zijn mogelijk: we onderzoeken wat er gebeurd indien je gips met warm water aanmaakt, wat als je op stof wil schilderen, of op plastiek, wat gebeurd indien je gips met verf/ecoline/zand mengt……

De kinderen komen het atelier al binnen met ideeën of voorstellen. De studenten/de ouders/de leerkracht brengen materiaal mee van thuis. Het ontwikkelen van een eigenheid/persoonlijke zoektocht/inspiratie is enorm belangrijk. Het is niet de bedoeling dat ze gewoon uitvoeren wat de leerkracht hun oplegt.

Ze zullen hun eigen weg volgen en met begeleiding/hulp/technisch advies/hulp bij materiaalkeuze/geschikte voorbeelden enz. door mij hun eigen boeiende wereld ontdekken. In het atelier leren de kinderen creatief/artistiek denken vanuit de eigen ervaring/leefwerld. De weg naar de blog 

 

Catharina Dhaen,

Vanuit het kunstenaarschap begeleid ik de kinderen in hun reis in de kunsten. Naargelang hun eigen leefwereld en behoeftes bepalen de kinderen welke paden ze bewandelen. De begeleider en de medeleerlingen wijzen elkaar onderweg interessante knooppunten aan, maar evengoed mooie vergezichten of eens een ander perspectief. 
 
"Samen op reis gaan” vraagt vertrouwen en respect voor elkaar, voor ieders eigenheid. 
We richten het atelier op een bepaalde manier in, zodat de kinderen binnen deze veilige structuur kunnen experimenteren en ontdekken. Verschillende materialen, technieken en werkwijzen behoren tot de mogelijkheden. Met anderen samenwerken, in groep in de tuin tekenen, gips en klei hanteren, druktechnieken onder de knie krijgen, hout, textiel en recupmaterialen combineren, je onderdompelen in de rijke wereld van kleur en verf,… Het zijn maar enkele voorbeelden. 
 
Binnen dit proces fungeert het logboek (in welke vorm dan ook: beeldend dagboek, verzameldoos,…) als rode draad, een thuishaven om naar terug te keren.